Bij de lesColumns

Lessen voor docenten (22): laptops en contact

Saskia van Laar en Alard Joosten, van De Docentenacademie voor effectief onderwijs, geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Saskia van Laar over laptops in de klas.

Kijk je ook weleens tegen een volle klas met laptops aan? Alleen maar schermen, waarachter de helft van de studenten op Facebook of de site van H&M zit? Heb je dan het idee dat je contact met ze hebt? Mwoahhh, niet echt. Wat kun je nu doen?

Laatst zag ik een dappere docente die haar college begon met de vraag of iedereen zijn laptop opzij wilde leggen. Ze overtuigde de groep door op te merken dat je meer leert wanneer je aantekeningen maakt door met de hand te schrijven en het belangrijk is om geconcentreerd mee te doen.

In eerste instantie volgden alle studenten braaf haar verzoek. Gaandeweg kwamen alleen de telefoons boven tafel en ging een laptop halfopen. Diegene die te laat binnen kwam, klapte zijn scherm nietsvermoedend omhoog en wist zijn halve omgeving alsnog af te leiden door spannende filmpjes te kijken, terwijl de docente haar verhaal deed.

Er zijn natuurlijk ook studenten die echt aantekeningen op hun laptop willen maken. Hoe zorg je ervoor dat je aan die behoefte tegemoetkomt en aan je eigen behoefte om contact te hebben en te houden? Vijf tips om uit te proberen:

1. Bespreek bij aanvang van de les waarom je lesgeeft. Je wil graag samenwerken en contact hebben met je studenten. De laptops kunnen dat belemmeren. Door je eigen behoefte uit te spreken en daaraan je verzoek te koppelen ben je open en eerlijk. Overtuigen waarom het voor hen goed is, kan namelijk onbedoeld betuttelend overkomen
  2. Check of het klopt dat ze hun laptop ook vaak gebruiken omdat ze de les niet kunnen volgen of behoefte hebben aan meer inspiratie en afwisseling. Nodig ze dan uit om dit vooral uit te spreken, zodat jij je les kunt aanpassen.
  3. Kijk of je een laagdrempelige manier kunt vinden voor hen om tijdens jouw les feedback te geven. Je kunt ze dit met een duim laten aangeven: werkt wel of niet. Laat ze desnoods even aan het begin van je les met de duimen omhoog en omlaaggaan zodat ze zich veilig voelen dit tijdens de les ook te doen.
  4. Waardeer iedere vorm van feedback zodat studenten zich veilig voelen zich uit te spreken en je samen de les kunt vormgeven.
  5. Vraag hen tussentijds hoe de les gaat. Zo bied je hen een andere mogelijkheid tegemoet te komen aan hun behoeften dan bijvoorbeeld op Facebook te duiken.
  6. Bied de eerste keer papier en pennen aan zodat je hen faciliteert aantekeningen te maken. De helft van de studenten leeft ondertussen in een papierloos tijdperk.

Uitgangspunt bij deze tips is dat zowel de behoeften van de studenten als jou centraal staan. Heb je andere ideeën of tips? Graag contact!

Saskia van Laar werkt twintig jaar als docent, trainer, docentopleider, adviseur, projectleider en interim-manager voor verschillende hoger onderwijsinstellingen en commerciële trainingsbureaus. Sinds 1 januari 2016 is zij mede-eigenaar van De Docentenacademie, voor effectief onderwijs. Samen met Alard Joosten adviseert, traint en begeleidt zij docenten in les- en begeleidingssituaties.