Columns

Lobbyisten in muziek

Beroemd is de payola-affaire in Amerika in de jaren zestig van de vorige eeuw. Het ging om het onder tafel betalen aan radiodiscjockeys voor het draaien van plaatjes. Veel invloed hebben deze pluggers niet meer, want dat zijn tegenwoordig de muzieksamenstellers bij de radio en de redactie van DWDD, als invloedrijk televisieprogramma. De zweem van illegaliteit om een nieuw plaatje gedraaid te krijgen, is nooit weggegaan.

In Amerika stopten pluggers geld in de hoesjes van de singeltjes om de dj over te halen het nummer op de radio te draaien.
In de tijd dat Radio Veronica nog vanaf een schip uitzond is de bekende Willem van Kooten (alias Joost den Draaier) rijk geworden door bij nieuwe bandjes de uitgeefrechten op te eisen, een vorm van chantage.

De huidige muziekpluggers zijn eigenlijk muzieklobbyisten, die vergeleken kunnen worden met de lobbyisten in Den Haag of Brussel. Op ieder Tweede Kamerlid zouden er in Den Haag zeven lobbyisten rondlopen, behorend bij bedrijven, brancheorganisaties, lagere overheden en allerlei belangenorganisaties. De meesten vertegenwoordigen de financiële sector.
Die 750 lobbyisten verdienen een aanzienlijk salaris, wat bij elkaar nog maar een schijntje is vergeleken bij hoeveel er in de zakken van de Amerikaanse lobbyisten verdwijnt, die zeggen de politiek transparanter te maken.