Columns

Low Car Diet: The Battle

Suzanne Unck is projectleider HU Honours Programma en doet mee aan het Low Car Diet waarbij ze een maand niet met de auto naar het werk gaat. Zie ook deel 1: Niet eerlijk.

Met veertien enthousiaste collega’s zijn we alweer drie weken bezig met het Low Car Diet. Dit heeft tot nu toe honderden berichten en meer dan zestig foto’s en filmpjes opgeleverd in onze WhatsApp-groep. Wat ons het meest bezighoudt zijn de voor- en nadelen van de diverse vervoermiddelen die we tot onze beschikking hebben wanneer we niet onze eigen auto gebruiken.

De grote vraag is natuurlijk: welke van de opties is in staat het gemak en de luxe van onze eigen auto te verslaan. Welke vorm(en) van vervoer kiezen we na het Low Car Diet? Wij hebben met ons HU-team inmiddels met alle mogelijke vormen ervaring opgedaan en delen graag –in willekeurige volgorde- onze belevenissen zodat we allemaal de juiste keus kunnen maken straks.

1.  Fiets
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wij zijn gek op de fiets. Fluitend rijden we files en auto’s met pech voorbij. Vrolijk WhatsAppen we tijdens het fietsen en met frisse blosjes arriveren we in Utrecht vanuit Zeist, Huis ter Heide, Wijk bij Duurstede, Amersfoort en Utrecht. Tip voor de NS: meer ov-fietsen. We grijpen steeds mis.

11-09-14 08:00:34: Suzanne: Ik heb een omgekeerd OMG moment: fietsend langs de file, mist over weilanden, zonnetje breekt door. Heerlijk!

Maar niet altijd…
15-09-14 15:55:10: Kees: Het was vanmorgen weer fijn fietsen via de bouwput die Utrecht heet.

En toch..
16-09-14 08:15:32: Suzanne: Zelfs dochter is nu weer helemaal gewend aan fietsen. Fijn, samen zo naar school (4,5 km).

17-09-14 08:59:27: Rik: De negatieve energie van gisteren omgezet in positieve 🙂 ben op mijn gewone opoefietsje van Amersfoort naar Nijenoord gereden 🙂 wat een mooie tocht 🙂

2.       Pont
Niet voor iedereen even logisch, maar wel voor collega Erlijn.

11-09-14 08:13:10: Erlijn: Op de pont. Ook bomvol maar wel een belevenis.

12-09-14 06:52:15: Erlijn: In de categorie beginnersfout. Verkeerd gereden in Nieuwegein dan de laatste pont-afvaart van 18.00 uur gemist, 4 km extra.

3.       Carpoolen
Een beetje off-the-record, maar onze faculteitsdirecteur gaat er helemaal voor.

14-09-14 07:50:40: Andre: Summum van carpoolen: 3 duikers met volledige uitrusting voor dagje op de Grevelingen in 1 auto. Low Car Diet in het weekend.

4.       (High speed) e-bike
We gaan als een speer met de high speed e-bike!

15-09-14 09:02:01: Erlijn: De high speed. Ik draag 'm vandaag over aan André. 27 km, meeste tijd gaat zitten in de drukke stukken. Maar voor rechte wegen echt ideaal.