Columns

Medezeggenschapper (1): Joran Zwart

De HU Medezeggenschap zoekt voor de opvulling van een aantal lege zetels per 1 september 2015 opbouwend kritische studenten en medewerkers. Kandidaat stellen kan tot en met 19 april. Tot die tijd bloggen HU-medezeggenschappers op deze plaats over hun werk. Aflevering 1: Joran Zwart, vice-voorzitter van de faculteitsraad FEM.

'Toen ik mij vorig jaar kandidaat stelde voor de faculteitsraad FEM wist ik niet goed wat ik kon verwachten van de medezeggenschap. Ik praat graag mee over het onderwijs, en dan vooral over wat er niet goed gaat, en ik had zelf ook nog wel enkele ideeën ter verbetering. Daarom leek de medezeggenschap mij de ideale plek om de dialoog over het onderwijs aan te gaan.

Ik zit nu sinds 1 september officieel in de faculteitsraad en ben sinds 1 februari vicevoorzitter van die raad. Sindsdien heb ik veel geleerd over de procesgang in een grote en complexe organisatie als de Hogeschool Utrecht, maar ik heb er ook veel persoonlijke baten aan overgehouden. Voor mij betekent dit vooral dat ik zakelijker ben geworden, beter heb leren reflecteren en dat ik mijn mening over het onderwijs duidelijk naar voren heb laten komen, en er ook wordt geluisterd! Ook de nieuwe mensen die ik door de medezeggenschap heb leren kennen maken het erg leuk, en dan nog niet te spreken over alle extra activiteiten die worden aangeboden. Van workshops en seminars, tot aan trainingsweekenden en complete simulaties.

Mijn ambitie is om verder te gaan in de medezeggenschap om zoveel mogelijk te leren en om mijn draai te vinden in een professionele werkomgeving. Voor studenten die net als ik iets extra’s willen doen en een sterke mening hebben over hun eigen onderwijs, die ze graag willen delen, is de medezeggenschap the place to be!'

Joran Zwart

Vicevoorzitter faculteitsraad FEM