Columns

Medezeggenschapper (6): Roel van Krieken

De HU Medezeggenschap zoekt  per 1 september 2015 opbouwend kritische studenten en medewerkers. Kandidaat stellen kan nog tot en met 19 april. Tot die tijd bloggen HU-medezeggenschappers op deze plaats over hun werk. Aflevering 6: Roel van Krieken, over smaakloos onderwijs met een studentikoos sausje on-top.

Waarde studenten,

'Goed onderwijs maken we samen!' – Dat is wat de medezeggenschap ambieert en waarvoor het ooit in het leven is geroepen.

Op een blauwe maandag heb ik besloten om docent aardrijkskunde te worden. De organisatie waar ik terecht ben gekomen, is ons allen bekend. Op een docentenopleiding leer je veel over het onderwijs. Studenten wordt verteld hoe ze onderwijs kunnen verzorgen en in grote lijnen wat daar allemaal voor nodig is. Dit heeft mij uitgedaagd om actief mee te denken over het onderwijs en zodoende behartig ik nu de belangen van duizenden studenten. De ervaring heeft geleerd dat ze op een faculteit waar duizenden nieuwe docenten worden opgeleid nog niet alle zaken op orde hebben. Zo staan veel nieuwe innovaties op het programma, die niet altijd ten goede komen aan de student. De medezeggenschap gaat in gesprek met de directie om er voor te zorgen dat ontwerp, uitvoer en evaluatie van nieuw beleid zo goed mogelijk van de grond komt.

De afgelopen twee jaar ben ik actief in het dagelijks bestuur van de zowel de Faculteitsraad Educatie als de gemeenschappelijke opleidingscommissie Archimedes. De medezeggenschap is voor mij een springplank geweest om in een korte tijd te excelleren tot een jonge professional. Analyseren, debatteren, netwerken, onderzoeken, en organiseren zijn zomaar wat topics die de revue hebben gepasseerd.

Ik heb een kijkje mogen nemen in de keuken genaamd 'De onderwijsorganisatie'. Het onderwijs wat wordt bereid, is smaakloos en flauw. Medezeggenschap is net een Michelin-chef… Studenten geven smaak aan het onderwijs met een bijzonder studentikoos sausje on-top.

Roel van Krieken

Bestuurslid GOC Archimedes