Columns

Meer steun voor muziekindustrie

Dat onze muziekindustrie als onderdeel van de entertainmentindustrie belangrijk is, zagen enkele docenten in 2000 op de FEM (faculteit economie & management). Zij startten de specialisatie ‘Sport- & entertainmentmarketing’ (SEM), die direct al veel studenten trok. Na een paar jaar zelfs drie volle klassen. Maar bij de introductie van de flexibele propedeuse en het naar achter schuiven (naar jaar drie) kromp de specialisatie en verloor z’n aantrekkelijkheid. Terwijl om ons heen alles, inclusief de economische sector, doordrenkt werd door entertainment.

Tijdens het Popdebat in de Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft minister Kamp van Economische Zaken toegezegd dat de Nederlandse pop- en danceindustrie deel gaat uitmaken van de topsector creatieve industrie. Dat betekent dat de muzieksector, die in 2011 op het gebied van muziekexport naar het buitenland 100 miljoen euro opleverde, kan profiteren van de steun van de overheid.

Nog steeds is er een volle SEM-klas en zijn er twee minoren die een trekpleister blijken voor HU-studenten. Dat zijn de interfacultaire minor ‘creatieve industrie’ en de Engelstalige minor ‘music marketing & management’, die al snel vol was, doordat tien studenten van partneruniversiteiten zich hiervoor hadden ingeschreven. Nu Kamp en Bussemaker zien dat de entertainmentindustrie steun verdient, hopen de SEM-docenten ook op ondersteuning van hun bazen.