Columns

Michael Jackson in Amsterdam

Vorige week was ik bij de opening van de fototentoonstelling van Claude Vanheye in het Amsterdam Museum. Van tevoren had hij ontzettend veel aandacht in de media gehad. Claude was uitgebreid te horen op de radio, te zien op televisie en in diverse kranten. Enige maanden geleden had hij mij gebeld en gevraagd of ik ooit iets met Michael Jackson had gehad. Geen verhouding of zo, maar of ik hem had begeleid in de tijd dat ik bij Warner Music werkte. Ik kon het me niet herinneren. Claude vond het vreemd, want ik was duidelijk zichtbaar op een foto met de nog jonge Michael Jackson, die genomen was op een brug bij de Elandsgracht.

Toen de bewuste foto in Het Parool verscheen, herkende ik mezelf, wat bevestigd werd toen ik de foto groot op de tentoonstelling zag hangen. Claude vertelde me dat hij veel aan de foto had verdiend en hem uiteindelijk verkocht had aan de familie Jackson. Vandaag belde m’n zus op die dezelfde foto in het NRC had zien staan met de woorden: Sta je eindelijk ook eens in een kwaliteitskrant afgedrukt. Hoe kwam ik op die foto? Ik was docent op de Streekschool, liep daar in mijn pauze zonder dat Michael Jackson me was opgevallen. ‘Klik’ deed Claude.