Columns

Moest dat nou echt?

Alwin van der Blom is student aan de HU, lid van de FMR bij de faculteit Educatie en lid van de CMR. Voor Trajectum blogt hij op persoonlijke titel. Ditmaal: Moest de HU Prom nou echt?

Alles draait tegenwoordig om de economie. Alles! Er moet worden bezuinigd: laten we de OV-chipkaart voor studenten dan maar schrappen. Laten we de mobiliteit van die overlast veroorzakende zuipers eens afnemen. Oplossing voor de student: dan moeten ze maar verhuizen, in de stad vertoeven in plaats van Cothen, Zwartebroek of Telgt.

Maar: studenten die al zo’n chipkaart hebben, hoeven deze niet in te leveren! Volgens PvdA-kamerlid Mohammed Mohandis geldt de maatregel alleen voor de nieuwe generatie. Of? Nee, wacht even. Bij nader inzien trekt Mohandis een dag later zijn uitspraken weer in: ‘Het is iets anders dan gisteren, dat geef ik toe.’

Welke definitie geeft Mohandis aan het woord 'iets'? Als het Nederlands elftal 'iets' meer had gedaan, had het de Europese Kampioenschappen dan toch nog kunnen winnen? Als de Costa Concordia iets meer was uitgeweken, had het dan niet op z’n kant gelegen voor de Italiaanse kust van Isola del Giglio? En als Lance Armstrong iets minder doping had gebruikt, was hij dan niet gepakt? De uitspraken van Mohandis vallen voor mij in het hokje 'studentje pesten'. Mijn oproep aan Den Haag: wees eens duidelijk!

Ook op lokaal niveau speelt de economie een rol. In de gemeenteraad werd afgelopen week gestemd over het burgerinitiatief ‘Utrecht wil elke zondag open’. Conclusie: vanaf zondag 17 februari 2013 mogen de winkels iedere zondag de deuren openen. Hoe zit het dan met de winkeliers met kleinere zaken die nu al moeilijk tegen de concurrentie kunnen opboksen? Die zijn de pineut. Of die – in de volksmond – ' áchtelíjke gládióól' die zijn deuren niet wil openen. En dat allemaal voor een pakje sla en een paar blikjes Red Bull.

Ook de Hogeschool Utrecht voelt de pijn van de financiële wereld. De 90 miljoen euro kostende verhuizing duidt niet gelijk op een bezuinigingsmaatregel – maar is dat wel. Ook wordt er rekening gehouden met een natuurlijk verloop van personeel, want ook dat moet minder. Laat ik nog even de meerjarenraming 2013 – 2015 van de Hogeschool Utrecht aan deze opsomming toevoegen. Hierin staan 'hoogwaardig onderzoek en onderwijs' centraal. Ik citeer: 'Kwaliteit boven kwantiteit'.

Ik begin mij nu toch af te vragen hoeveel waarde men aan deze statements hecht. De HU Prom mag dan wel een geniaal feest zijn geweest maar was het echt nodig om daar duizenden euro’s voor uit te trekken? Het is toch een flink bedrag dat niet naar hoogwaardig onderzoek en onderwijs gaat… Mijn vraag aan het college van bestuur is dus: was dit nou echt nodig?