Columns

Neemt bioscoopbezoek af?

De nieuwste film van de Engelse in Nederland wonende ‘arthousefilmer’ Peter Greenaway Goltzius and the Pelican Company, krijgt morgen één voorstelling in het Amsterdamse Ketelhuis (http://bit.ly/1DpdtVH). Toegangsprijs is slechts € 5. Met 143 stoelen komt hij niet uit de kosten van € 3,9 miljoen, waarvan € 750.000 van het Filmfonds. Een hoop subsidie per stoel.
Ik ben een filmfan en vind het jammer dat Nederlandse films zo slecht bezocht worden. Amerikaanse producenten eisen van distributeurs vaak dat zij meer dan 25% van de verwachte inkomsten aan advertenties besteden, of een vast bedrag, zonder dat de inkomsten bekend zijn. Dat zie je terug in de bezoekersaantallen

Van 24 september tot en met 3 oktober draaien weer veel Nederlandse films op negen locaties in Utrecht tijdens het Nederlands Filmfestival. Er zijn ook veel nevenactiviteiten, waaronder The Pitch (http://bit.ly/1Dpgeqa). Filmmakers met ideeën voor korte films kunnen die presenteren aan een onlinepubliek dat dan kan stemmen. De winnaar krijgt € 5.000 om z’n project te verwezenlijken.

Hopelijk gaat die film dan meer bezoekers trekken dan de minst bezochte Nederlandse artfilm vorig jaar met 833 bezoekers: Toegetakeld door de liefde. De minst bezochte Nederlandse publieksfilm was Chez nous met 80.007 bezoekers. Verliefd op Ibiza werd met 714.950 het best bezocht.