Columns

Nick & Simon in Jeugdjournaal

Berichtte het Jeugdjournaal gisteren over Leidens Ontzet? Niet dus. Er bleek belangrijker nieuws te melden dan dat 440 jaar geleden de Watergeuzen op 3 oktober Leiden bevrijdden van de Spanjaarden. Zoals het stoppen van Dick Kuyt voor Oranje en een optreden van Nick en Simon voor de stichting EduKans, die samen met prinses Leontien het 'schoenendoosproject' onder de aandacht brachten. Basisschoolleerlingen vullen een schoenendoos met spulletjes die bestemd zijn voor een leeftijdgenoot in een ontwikkelingsland. Nick suggereerde dat Simon met maat 48 ook maar eens zo'n schoenendoos moest vullen.

Niet alleen kinderen tussen de 9 en 12 jaar, de groep voor wie het Jeugdjournaal bedoeld is, kijken ernaar, maar ook veel volwassenen. En sinds een aantal jaar zie je jeugdjournaals niet alleen in Nederland, maar ook in elf andere landen. Want de in Amsterdam gevestigde Free Press Unlimited weet dat overal kinderen graag horen en zien wat er in de wereld gebeurt en wil via jeugdjournaals wereldwijd kinderen bereiken. Die uitzendingen moeten dan wel onafhankelijke informatie bevatten, gericht op kinderen, die zelf ook aan het woord komen.

Met steun van de Nationale Postcode Loterij komen er steeds meer jeugdjournaals bij, die samen een bereik hebben van 20 miljoen kijkers. Meer informatie bij het Kids News Network (http://bit.ly/1rVwfzr).