Columns

Nieuws blijft maar komen

Nieuws van de landelijke dagbladen via sites volgen vind ik toch anders dan de kranten echt doornemen. Het duurt daarom even als ik de hele afgelopen week aan het doornemen ben. Er gebeurt wereldwijd best veel in een week. Juist die kleine stukjes wil ik niet missen, zoals dat uit een CNV-enquête blijkt dat 31% van de leerkrachten in het basisonderwijs en middelbaar onderwijs gepest wordt. Bij één op de vijf zijn de pesters ouders of collega's.

Een spread (dubbele pagina) in Het Parool van 18 november over een mooc (massive open online course) over het vak methoden en technieken bij pedagogiek en onderwijs, ontworpen door Annemarie Zand Scholten van de Universiteit van Amsterdam. De cursus is al met succes getest en zal volgend jaar weer beschikbaar zijn, ook bedoeld voor andere studenten die een opleiding willen doen waaror onderzoek vereist is.

Dan een artikel van Taco Rijssemus, mediadirecteur van KRO-NCRV over zijn boek De rekbare waarheid, waarin hij stelt dat het aantal medewerkers in de communicatiebranche de afgelopen tien jaar verdubbeld is. "Hoe graag journalisten ook benadrukken dat ze het maatschappelijk belang dienen, nieuws is ook een economisch product. Hoe schaarser het is, hoe meer waard." Maar een goede journalist blijft zoeken naar de waarheid.