Columns

Ogen gericht op China

In China wonen meer dan 1.3 miljard mensen. In ons land nog geen 17 miljoen. Onderzoeken geven aan dat tussen de 2 en 2,5 procent van de bevolking hoogbegaafd is, een IQ-score heeft van boven de 130. Dat betekent dat er meer hoogbegaafden in China rondlopen dan dat er Nederlanders zijn. China verbruikt meer energie dan de Verenigde Staten van Amerika en haalt al een kwart van zijn olie uit Afrika. China investeert daarom enorm in het energie- en mineraalrijke continent, o.a. door het bouwen van veel scholen.

Ook het onderwijs in China komt op een steeds hoger niveau. Nu nog willen veel Chinezen naar Amerikaanse en Europese universiteiten (status), maar veel Afrikaanse en andere Aziatische studenten bezoeken vaker Chinese universiteiten. China opereert zoals de Hollanders in de 17e eeuw. Mensenrechten en arbeidsomstandigheden zijn niet belangrijk, als de economie maar goed draait. Chinezen zijn (nu nog te) pragmatisch, duurzaamheid komt achteraan.

Toch lijkt China het westen voorbij te denderen? Zien we die ontwikkelingen met lede ogen aan bij de HU, of verstevigen wij onze contacten met China? Zitten er visionairs in het college van bestuur, of kruipen we in onze Europese schulp? Samenwerking met de Hamburg Fachhochschule OK, maar waarom ook niet met de Sjanghai University?