Columns

Onthulling van blote borsten via mobieltje

Gistermorgen was ik bij een drietal presentaties in de Beurs van Berlage van 24 uur reclame, georganiseerd voor hbo-studenten door de vereniging van communicatieadviesbureaus (VEA) en de bond van adverteerders (BVA). Vier jaar geleden waren we er met twee klassen van de minor reclame en twee klassen van de minor international advertising, toen in Tuschinski met nog een paar groepen van de HvA en Inholland. Met veel moeite kregen we voor elkaar dat een deel van de presentaties waar onze studenten bij mochten zijn, in het Engels ging.

Dit keer was er plaats voor achthonderd studenten in de zogenoemde Young Talent Class en waren alle presentaties in het Engels. Guy Grimmelt van CBS Outdoor liet zien hoe nieuwe technologische vindingen geïmplementeerd kunnen worden in buitenreclame. Een aardig voorbeeld was een campagne voor het tijdschrift Playboy, waarbij je zittend in een bushokje met je mobieltje een balk voor de boezem van het model op de poster kon weghalen. Apple eiste dat dit niet meer mogelijk kon zijn via een iPhone op straffe van anderhalf miljoen euro, omdat zoiets niet paste in de filosofie van Apple. Met een Android-mobieltje bleef het nog drie weken mogelijk.
Dit betekende extra aandacht voor de campagne en toonde de macht van Apple.