Columns

Onze studenten hebben slaaptekort

Belangen van docenten, studenten, ouders, leerlingen en de gemeenschap lopen niet altijd gelijk. Dat geldt voor bijvoorbeeld schoolvakanties en lesroosters. Ouders met peuters die nog niet leerplichtig zijn, kunnen buiten de schoolvakanties goedkoper reizen. Zo en met de gespreide vakanties vermijd je ook files en vakantiepieken. Het is allemaal te regelen, maar je moet het wel organiseren en mogelijk maken.

Het is niet de eerste keer dat ik erover schrijf, maar doordat Aleid Truijens er in haar column in de Volkskrant (30-08-2014) weer eens aan refereerde, kom ik terug op onze biologische klok, die niet voor iedere persoon hetzelfde is. We weten echter al lang dat onze studenten, adolescenten, langslapers zijn. Het zou veel beter zijn als onze school wat later zou beginnen. En trouwens ook eerder zou stoppen.

Truijens haalt een Brits onderzoek aan waaruit blijkt dat als scholen een uurtje later beginnen, de leerlingen (studenten ook) “fitter zijn, allerter, beter gehumeurd en betere prestaties leveren”. Een collega vertelde mij dat studenten, die laat in de middag tentamen doen, slechter scoren dan aan het eind van de ochtend. Onze studenten gaan echt beter scoren als ze alleen maar les zouden krijgen tussen tien uur ’s morgens en drie uur ’s middags. Maar met die kennis doen we al jaren niets.