Columns

Ook aan het ‘kerstruimen’?

Dertig jaar geleden mocht ik in navolging van Engeland MusicBox oprichten in ons land. Ik vroeg oud-JWT-collega Dick van der Graaf of hij wilde helpen. Na een paar jaar werd MusicBox onderdeel van SuperChannel. Terwijl Dick hogerop klom en via RTL bij Endemol terechtkwam, was MTV gestart met een groots feest in de Roxy, maar is inmiddels een marginaal jongerenplatform.

De kerstvakantie noopt weer eens tot opruimen. Twee ordners met het MusicBox-logo, gevuld met correspondentie en folders verdwijnen in de vuilnis- en papierbak. Trots werd gevierd als we weer een kabelondernemer hadden overtuigd om MusicBox in hun programmering op te nemen. Er waren toen bijna tweehonderd ‘kabelaars’.
Aan het eind van de vorige eeuw waren er nog enkele tientallen over, waarvan Casema met ruim een miljoen aansluitingen de grootste was. De meeste kabelexploitanten zijn opgeslokt door hun concurrenten. Enkele namen komen we nu nog tegen, zoals Eneco en Nuon.

“Amsterdam en Rotterdam rekenen binnenkort 20 gulden per maand voor een Pluspakket met Sport7”, schrijft de Gooi & Eemlander op 7 september 1996. Sport7 is er nooit gekomen, maar de keuzemogelijkheden van pluspakketten zijn tegenwoordig legio. Wij hebben alles-in-één van xs4all en gaan vanavond gratis de film Michiel de Ruyter kijken. Dat opruimen komt morgen wel weer.