Columns

Open brief aan Mireille

Mireille Vos schreef in een stukje in NRCNext (zie hierboven) dat ze spijt heeft van haar studie antropologie omdat ze er geen baan mee kan vinden. Suzanne Unck, projectleider Programma Onderwijsinnovatie, reageert hierop.

Beste Mireille,

Dankjewel voor je ik@nrc.nl die vandaag, vrijdag 6 februari, te lezen is in NRCNext. Ik las het via Twitter, omdat een collega van me bij Hogeschool Utrecht, jouw mening deelde. Niet kiezen voor een studie die je leuk vindt, maar verstandig zijn en een studie volgen waarmee je werk kunt vinden. In een paar zinnen zet jij de discussie die al decennia lang wordt gevoerd, scherp neer.
Het maakt me verdrietig. Want ik geloof je niet. Ik geloof niet dat je geen baan vindt door de verkeerde studiekeuze. En ik geloof je wel. Ik zie dat we in het hoger onderwijs vaak nog niet in staat zijn om studenten, aankomende professionals, te begeleiden om werk te maken van hun passie. En dat in een tijd waarin alles razendsnel verandert door maatschappelijke, economische, ecologische, technologische ontwikkelingen die we amper kunnen bijbenen in ons onderwijs. Als we dat al willen.
Motivatie
Jouw bericht is mijn persoonlijke motivatie om onderwijs te creëren waarin onderzoek en beroepspraktijk onlosmakelijk betrokken zijn zodat er geen gat is. Vanuit drie perspectieven werken we samen aan de professionalisering en innovatie van ons vakgebied en de beroepspraktijk. We hebben de missie en doelstelling om onderwijs aan te bieden voor aankomende en ervaren professionals zodat je blijft leren en meebeweegt met de beroepspraktijk. Voorop loopt, bij voorkeur. En onderwijs waarin persoonlijke groei de basis is: hoe ontwikkel jij je tot een ondernemende, verantwoordelijke, waardevolle professional die in staat is werk te maken van de eigen talenten die je maximaal kunt ontwikkelen?
Waarde
Dat had ik je gegund, Mireille! Sterker nog, ik denk dat je nu moet kiezen! Eigenlijk weet je best dat het volgen van een studie die je niet leuk vindt, leidt tot werk dat je niet leuk vindt waardoor je een leven hebt dat je niet leuk vindt. Ik daag je uit om terug te gaan: wie ben jij? Welke talenten wil jij inzetten om de wereld mooier te maken? En hoe kun je daar waarde mee creëren en geld mee verdienen? Laat het me maar weten als ik iets voor je kan betekenen!
Liefs,
Suzanne