Columns

Open dag vernieuwen?

De open dagen worden al jarenlang door de afdelingen Marketing & Communicatie van de verschillende faculteiten van de HU over het algemeen vlekkeloos georganiseerd. Het succes zit zowel in de voorbereiding, hoe informeer je potentiële studenten, als in de presentatie van je docenten, studies en je gebouw. Hoe flitsender en bruisender de presentatie des te geïnteresseerder zijn de toehoorders, onder wie zich ook vaak de ouders bevinden.

De registratie gaat de laatste jaren ook veel efficiënter. Snel is na een open dag bekend hoeveel studenten geweest zijn, al is het nog niet helemaal accuraat. Handig is om te weten waar de student met eventueel een ouder is geweest. Je zou ze bij binnenkomst een RFIC (radio frequency identity chip) kunnen meegeven. Maar dat is te kostbaar en niet handig.

Wel handig, maar ook duur is een zogenaamd Touch & Connectsysteem, waarbij elke geregistreerde student een bevestiging van zijn bezoek krijgt opgestuurd met daarop een persoonlijke QR-code, die met een programma gelezen kan worden als de student een lezing bezoekt. Zo is precies na te gaan waar die geweest is en kan later ook nog contact opgenomen worden, of om informatie na te sturen. We willen tenslotte dat de juiste keuze gemaakt wordt. Het is maar een idee.