Columns

Open dagen lijken ver weg

Laten we beginnen met de schrijfwijze. Heb je open en dichte dagen? Nee, een opendag lijkt mij daarom één woord, echter niet volgens de site Taaladvies (wel weer één woord). Als school doe je de deuren open voor iedereen die kennis wil maken met zowel het gebouw als de docenten die er lesgeven. In Vlaanderen heten het dan ook opendeurdagen. Je zet tenslotte de deur open voor belangstellenden.

Volgend jaar hebben niet alleen de hogescholen en universiteiten weer hun open dagen, ook de scholen voor het middelbaar en voorgezet onderwijs. Amsterdamse leerlingen van basisscholen en leerlingen uit de randgemeenten kunnen kiezen uit zo’n vijfenzeventig verschillende scholen, die allemaal in de 107 pagina tellende Scholengids 2014 van Het Parool staan.

Tussen die scholen staan enkele algemeen bijzondere en particuliere scholen, waarvoor het jaarlijkse schoolgeld tussen de 5.835 en 20.400 euro bedraagt. Het zijn kleine scholen, van 45 tot 390 leerlingen.
Onze hogeschool herbergt ruim 38.000 studenten, verdeeld over zes faculteiten, waarvan de FCJ de kleinste is met 4.500 en de FE de grootste met 8.500 studenten. Sinds twee jaar hebben we in het voorjaar nog maar één open dag. Dit keer is dat 8 maart. Ondanks het verschil in leeftijd tussen brugpiepers en startende hbo’ers, zie je weinig verschil in besluiteloosheid over hun studiekeuze.