Columns

Over een tippy tap en een stove

Deze week weer een super leuke week gehad. Maandag moest ik me weer laten testen in de kliniek om te kijken of de malaria helemaal uit mijn bloed was. Ja hoor, compleet genezen verklaard. Daarna onze nieuwe huisgenoot opgehaald bij de backpackers, hij heeft ons weer blij gemaakt met allemaal lekkere Nederlandse dingen en muziek: al de hele week volop gezelligheid in het huis.

Dinsdag een tippy tap (waterkraantje met een jerrycan) gemaakt bij het kippenproject zodat de mensen daar hun handen kunnen wassen. Honderden kippen in een hokje, echt leuk om daar tussen te lopen en te weten dat andere vrijwilligers daarvoor hebben gezorgd.

We wilden allemaal zo graag een stove bouwen dus zijn we daar woensdag aan begonnen. Een stove is een soort fornuis van klei. Die hebben ze hard nodig bij de Chedra-school. Ze krijgen namelijk steeds meer leerlingen en daarvoor hebben ze ook een goed keukentje nodig. Woensdag dus de hele dag gestampt en geprakt met modder, water en gras.

Dit moest een dagje drogen dus donderdag terug gegaan en al deze modder de berg op gesjouwd naar het keukentje. Pfoe, daar krijg je wel spierballen van. De foto zet ik op Facebook, dan kunnen jullie zien hoe de stove er nu uit ziet. Merkte wel dat ik wat teveel hooi op mijn vork had genomen na de malaria want ik was ik volledig uitgeput.

Vrijdag gingen we naar de markt in Kampala, dus vroeg opgestaan en de halve dag in de auto gezeten maar wel flink wat ingeslagen. Heel erg veel leuke souvenirs en mooie Afrikaanse dingen. Die avond wilden we graag met de nieuwe groep vrijwilligers naar de discotheek in Masaka (ons stadje). Dat was zo gek om te zien. Heel erg westers en best wel luxe. Ook gek dat dit in de sloppenwijk staat en daar alle rijkeren naar toe gaan.
Het weekend lekker gerelaxt, gezwommen en zelfs gemasseerd op Afrikaanse wijze. Duur was het niet maar pijnlijk wel een beetje… pfoe, sterk zijn de dames hier wel.

Laura van Strijp is derdejaars student management in de zorg en blogt over haar stage in Uganda