Columns

Over onderwijs heeft iedereen een mening

In de Onderwijsbijlage van zestien ongenummerde pagina’s (!) die ik gisteren aanhaalde staan vijf advertentiepagina’s. Van kleinschalige zwemlessen met veel persoonlijke aandacht en huiswerkbegeleiding tot de aankondigingen van open dagen. In een interview met een jonge en oude leerkracht pleiten beiden voor een leeftijdmix van docenten. Hoewel ik onlangs las dat er in 2025 een groot leerkrachtentekort verwacht wordt, luidt een van de koppen ‘Moeilijk om een vaste baan op school te krijgen’.

De Onderwijsraad waarschuwt dat het basisonderwijs meer moet zijn dan taal en rekenen en vindt dat een visie ontbreekt, aldus Francien Kleemans van een Haarlemse Vrije School. Kinderen moeten zich zelfstandig, breed en creatief kunnen ontwikkelen.
Erna Kortlang zegt in dezelfde bijlage dat ons onderwijs niet deugt, omdat je veel te vroeg moet kiezen wat je later wil worden en de meeste kinderen en ook pubers weten dat nog lang niet.

De docenten zelf weten het wel, maar beleidsmakers blijven vaak goochelen om hun eigen baantje te rechtvaardigen. Een goede mix van leraren met een academische en professionele masterkwalificatie valt verreweg te prefereren boven een lerarenteam dat uitsluitend uit universitair geschoolde docenten bestaat, aldus professor Ron Oostdam van de Universiteit van Amsterdam. Maar dat laatste wil onze staatssecretaris juist wel. Wie heeft gelijk?