Columns

Over tien jaar bestaat Google niet meer

Gisteren bezocht ik de ‘Multichannel conference retail marketing service 2014’ in de Jaarbeurs (een hele mond Engels vol). Op weg er naartoe kwam ik Esther en Wouter Staal tegen (hij is ex-FEM-student). Zij waren in de hal van het Centraal Station op zoek naar een goede locatie voor hun tweede Yoghurt Barn in Utrecht. Met crowdfunding heeft hij een Yoghurt Barn in Utrecht en een in Amsterdam opgezet en hij is nu al aan uitbreiding toe.

Vandaag kan je trouwens nog naar die lezingen en elke dag natuurlijk naar die Yoghurt Barns. Ik woonde een interessante lezing bij van prof. dr. Rob Vinke over de golven van verandering in de maatschappij en de veranderingen bij generaties. Als verandergolven noemde hij:
1. Industriële wereld
2. Projectenwereld
3. Netwerk van netwerken
4. Community van communities.

Wat Vinke vertelde over generaties komt in een volgende blog, omdat zijn uitspraken over veranderen al opmerkelijk genoeg waren. Van alle bedrijven die in de eerste top-500 lijst voorkwamen is alleen General Electric over. Twee jaar geleden sneuvelde het fameuze Kodak als een na laatste. Vinke voorspelt dat Google over tien jaar niet meer bestaat. Hij haalde Toon Hermans aan die zei: “Als je morgen hetzelfde bent als gisteren, ben je dood.”