Columns

Pedofilie in het onderwijs

De meeste pedofielen vind je in beroepsgroepen die iets met jonge kinderen te maken hebben. Dus mensen die bijvoorbeeld werken bij kinderdagverblijven, onderwijzers, geestelijken. Bij de laatste groep zijn duizenden zaken aan het licht gekomen.
‘Pedofielen zijn er nou eenmaal’ is de kop van een artikel van Willem Feenstra in De Volkskrant (12-08-2014), die de ex-voorzitter van de verboden pedofielenvereniging Martijn, Marthijn Uittenbogaard, interviewt.

Ondanks dat hij constant bedreigd wordt, zijn leven en dat van zijn vriend van alle kanten onmogelijk wordt gemaakt, is hij niet wraakzuchtig geworden. Maar hij weigert zijn strijd op te geven en is bereid daarvoor risico’s te lopen. “Net zoals Theo van Gogh dit deed voor de vrijheid van meningsuiting”, zegt hij.

Het blijft een lastig onderwerp. Er zullen fantastische onderwijzers zijn in Nederland, die misschien pedofiele neigingen hebben, maar die deze perfect kunnen onderdrukken. Mogen zij niet met gelijkgestemden praten (in verenigingsvorm) om elkaar juist op het rechte pad te houden? Faliekant oneens ben ik het met Uittenbogaard van wie een man van 50 seks mag hebben met een kind van 7. Hij gaat daarbij voorbij aan de macht van de volwassene ten opzichte van het kind. Maar gelukkig hebben we daarvoor een wet die een grens trekt bij 16 jaar.