Columns

Personal Travel Advisor

Bijna de helft van de reizigers boekt geen hotel als er geen beoordelingen bij staan. Dat lees ik in een kwartaaluitgave van PIM (Platform Innovatie in Marketing). Eenentachtig procent van de reizigers vindt die beoordelingen belangrijk en negenenveertig procent (meer vrouwen dan mannen) schrijft zelf iets op een site, zoals Zoover, Booking.com of TripAdvisor. Op laatstgenoemde site kunnen zestig miljoen beoordelingen gelezen worden.

Velen vinden het leuk om zelf alles uit te zoeken. Hotelletje hier, of een camping daar, het mag ook weer niet te duur zijn, de vliegreis zelf boeken, kortom alles in eigen hand houden. Toch blijk je soms duurder uit te zijn. Maar dat geeft niet, want je hebt ook voorpret. Anderen willen ervanaf. Bijvoorbeeld de ouderen, die zich graag laten adviseren, van wie sommigen al jarenlang bij hetzelfde reisbureau boeken. Alleen sluiten er steeds meer. Dan wordt het lastig.

Voor de ondernemers, die we in Amersfoort opleiden, een kans voor een baan in de toerisme-industrie naar voorbeeld van de fitnessindustrie. Waarom heb je de laatste jaren personal trainers gekregen? Men wil begeleid worden door kenners, een zetje in de rug krijgen. Dus waarom zouden er geen personal travel advisors komen? Natuurlijk in het Engels, want dat scoort beter dan ‘persoonlijk vakantieadviseur’.