Columns

Pollepel vol zout

Yolande Tump is vierdejaars student journalistiek en blogt wekelijks over haar belevenissen

Je kent haar vast wel. 'Het ging zo slecht', roept ze steevast na afloop van een toets of tentamen uit terwijl ze haar hoofd dramatisch achteroverslaat. 'Ik heb amper geleerd', vervolgt het meisje hopeloos terwijl ze haar handen wanhopig om zich heen slaat.

Drie weken later komen de cijfers terug. Vol spanning wacht je achter je computerscherm tot de verlossing van een voldoende wordt aangekondigd met het verschijnen van een simpel mailtje. Voor dit tentamen heb je zo hard je best gedaan. Het was pittig, maar misschien heb je het gehaald. Dan: de verlossing. Een zes! Je zucht voldaan en stelt je vrienden op de hoogte via Facebook/ Whatsapp /Twitter. Dan zie je het staan: 'Een acht voor mijn tentamen #yeah.'

Je knippert een paar keer met je ogen. Een acht? Maar ze had toch niet geleerd? Het ging toch zo slecht? Ze had zich alvast ingeschreven voor de herkansing? Vol verbazing feliciteer je haar met haar cijfer, een beetje verbitterd, dat wel. Later in het jaar is het elke tentamenperiode hetzelfde riedeltje. Een achtje hier, een negentje daar. En goh, wat heeft ze slecht geleerd. Wat heeft ze het belabberd gemaakt.

Vijf jaar lang zat ik op de middelbare school, vier jaar op de Hogeschool. Nog nooit heb ik meegemaakt dat zo’n dramaqueen een onvoldoende haalde voor haar tentamen. Laat ik je dus nu mijn advies geven voor de eventuele schooljaren die je nog te wachten staan: neem vooral alles wat je medescholieren je vertellen over het maken van hun tentamens, opdrachten en essays met een pollepel vol zout.