Columns

Privéscholen voor de élite

Privéscholen zullen het de komende jaren steeds beter doen en de vermaledijde lijstjes aanvoeren, wat ze international al decennialang doen. Met gezond verstand kan je het makkelijk voorspellen. Om op een privéschool te komen als leerling of student moet er jaarlijks een flink bedrag aan schoolgeld betaald worden. Daarmee kan je met een goed aannamebeleid van docenten, de top in huis halen.

Kleinschalig onderwijs werkt beter dan massaal en onpersoonlijk onderwijs. Ook hier speelt geld een rol, want met meer geld in de schoolkas kun je kleinere klassen maken met meer persoonlijke begeleiding.
Om zogenaamd te bezuinigen, moest- ook bij onze HU-fabriek- alles grootschaliger. Maar zo is de beheersbaarheid af- en de bureaucratie toegenomen.

Het klagen over het laten slagen van studenten die eigenlijk niet goed genoeg zijn, vindt natuurlijk z'n oorzaak in de politiek, die achteraf gaat mekkeren, straffen uitdeelt en met lapmiddelen komt. Maar wat doe je als de politiek het principe van 'outputfinanciering' toepast? Dat betekent dus dat je als hogeschool pas geld krijgt als een student slaagt en je naar je geld kunt fluiten als die zakt.
Privéscholen hebben daarom een strenge selectie aan de poort, wat de HU bijvoorbeeld niet mag, behalve een numerus fixus toepassen.