Columns

Same same but different

Sanne Plantinga (18) is net begonnen aan de studie Culturele en Maatschappelijke Vorming en wij mogen haar eerste studiejaar mee beleven. Twee weken geleden besloot ze te stoppen met haar studie. Deze week bezoekt ze het gezellige zuiden voor een meeloopdag.

Afgelopen woensdag, een lekker zonnige dag, en ik moest voor het eerst na twee weken weer om tien uur op school zijn.

Nee, niet op de HU. ik had een meeloopdag in Tilburg op de Pabo. Van mijn vrije weken maak ik zoveel mogelijk gebruik om overal te kijken. En die dag was het dus in het gezellige zuiden van ons kikkerlandje.

Ik werd wakker en had totaal geen zin om te gaan! Maar goed. Ik ging.

Wat mij onderweg erg opviel was dat Tilburg op een of andere manier overeenkomsten had met het mooie Utrecht. Ik fietste naar het station, stapte over naar Geldermalsen en in plaats van dat ik in Utrecht uitstapte deed ik dat nu in Tilburg. Eenmaal op het station heb je ook gewoon een overvolle bus 11 die naar de scholen vertrekt. Herkenbaar toch?

Maar dan verwacht je in Tilburg een en al gezelligheid, want daar staat ons zuiden bekend om. Maar nee dus. Het gaat zo van: ‘hé, waar komde gij vandaan?’ En er worden Brabantse grappen gemaakt die je moet snappen.

We kregen een hoorcollege, hadden het over stage in het buitenland en eindigden met een lesje geschiedenis. Ik kwam erachter dat de Pabo niet echt mijn ding is. Het pedagogische gedeelte is leuk, maar lesgeven had ik onderschat.

Maar ik had vooral het gevoel dat ik er niet echt tussen paste. In Utrecht komen de mensen overal vandaan, dat is fijner.

Geef mij maar de Randstad, daar heb ik veel meer mee.