Columns

Schoonheid betaalt zich uit

Ons hoofd zit vol met vooroordelen. Toch kan die volgetattoeëerde jongen best aardig zijn. Andersom kan een vriendelijk uitziende dame een omaatje oplichten. Het gaat echter zover dat vriendelijke, knappe, lange mensen echt meer verdienen dan lelijkerds. Al sinds het midden van de jaren negentig doet Daniel Hammermesh van de Universiteit Texas onderzoek naar de invloed van hoe je eruitziet op je werk. In zijn boek 'Beauty Pays' schrijft hij dat mensen die er goed uitzien dertien procent meer verdienen dan lelijke mensen met een gelijksoortige opleiding en ervaring.

Allerlei onderzoeken wijzen uit dat als je een knap hoofd hebt, er dus goed uitziet, even los van miss- of misterverkiezingen, je meer kan verdienen dan degenen met een flink overgewicht en een chagrijnig hoofd. En met de verkiezingen voor de boeg, geldt dit ook voor kandidaten voor de Tweede Kamer.

Zelfs in het onderwijs blijkt dat knappe studenten (fysiek, niet cognitief) beter beoordeeld te worden en makkelijker een stage te krijgen. Als de HU hoger wil komen in de rankings is het misschien een idee om naast de assessments een foto van de student(e) te nemen op basis waarvan deze wel of niet aangenomen wordt. Want degenen met de 'good looks' hebben de beste kansen van slagen.