Columns

Sociaal ondernemen: ook voor HU-studenten

Trude Maas is voorzitter van de Utrecht Development Board (UDB). In een speciale blog voor Trajectum belicht ze het project 'In de maak', over sociaal ondernemen. Ook HU-studenten kunnenzich aanmelden.

Opdracht: bedenk een eetvoorziening voor mensen die nu nergens terecht kunnen. De maaltijd kost 1 euro. Ontwikkel een businessmodel van een totaalconcept dat meteen uitgevoerd wordt. Tien weken lang zullen Utrechtse studenten eraan werken, afkomstig van de universiteit, van Hogeschool Utrecht, de HKU en van ROC Midden Nederland. Catering, inkoop, keuken, organisatie, verdienmodel, locatie, reclame, sponsoring: alle elementen moeten uitgedacht door studenten van uiteenlopende studierichtingen en achtergronden. Samenwerkend, wat een mooie sprong voorwaarts.

Studiepunten verdienen met het opzetten van een sociale onderneming: dat kunnen studenten die zich inschrijven voor 'In de Maak', de in september startende nieuwe 'extra-curriculaire activiteit'. Opgezet door samenwerkende docenten van UU, HU, HKU en ROC Midden Nederland. Ook bestaande sociale ondernemingen uit The Office op het Utrecht Science Park doen mee. Die hebben immers al ervaring. Een uniek project, een pilot voor meer gemixte teams op zoek naar nieuwe samenwerking.

Een pluim voor de medewerkers van het Utrecht Science Park die het samenwerkingsplatform 'In de Maak' bijeen brachten. Bovendien vonden ze Lennart Pilon, de opdrachtgever die het project formuleerde waarin de studenten kunnen oefenen op sociaal ondernemen. Hij is de initiatiefnemer van eettafelprojecten Diny’s Diner en Belle’s Bistro. Hij wil een tweede Smulhuis initiëren, en daarbij helpen de studenten.

Studentenwensen
Sociaal ondernemen staat hoog op de agenda van studenten anno 2014. De landelijke Social Enterprise Day, met een congres in Utrecht een paar weken geleden, waar 350 jongeren kwamen, bevestigt dit zonneklaar. Het gaat om ondernemen waarbij de maatschappelijke toegevoegde waarde het hoofddoel is en een gezonde financiële huishouding het middel. Focus op iets nuttigs doen en niet op snel en veel geld verdienen.

Vorig jaar lieten wij, de veertien vrijwilligers in de stad Utrecht die samen de Utrecht Development Board vormen (motto: verbinden, versnellen, verzilveren), onderzoek doen naar de studenten-wensen rond sociaal ondernemen. De uitkomsten toonden dat alle groepen studenten die we in deze stad kunnen onderscheiden belangstelling hebben voor sociaal ondernemen. Van MBO via HKU en HU tot aan de universiteit. In een workshop met een aantal van hen en hun studiebegeleiders bleek bovendien dat ze graag zulke projecten dwars door de onderwijsinstellingen zouden willen oppakken, in gemixte teams. Gemixt naar onderwijstype, maar ook naar studievak. Ook de gemeente toonde zich meteen geïnteresseerd. Daar heeft men de ambitie om Utrecht een voortrekkersrol te laten spelen in het sociaal ondernemen.

In mijn tweewekelijkse column namens de UDB op DUIC.nl, begin juli, zeg ik dat bij 'In de Maak' partijen samen aan de slag gaan die elkaar tot nu toe nauwelijks tegen kwamen. De UDB juicht de samenwerking toe. 'Ze zetten zich ook nog eens in voor de stad. De gemeente zal er blij mee zijn. Niet voor niets was de gemeente Utrecht een belangrijke sponsor van de Social Enterprise Day met een landelijk congres twee weken geleden. Studenten zorgen dus niet alleen voor onze inmiddels wereldberoemde fietsfiles. Ze creëren ook nieuwe bedrijvigheid. Wie wil nu niet in Utrecht studeren?'