Columns

Sorry? Nee, toch niet…

Vorig jaar was NIels Peuchen onze columnist. Hij stopte omdat hij zou afstuderen. Toen werd hij onverwachts in de Hogeschoolraad gekozen. 'Sorry', zei Niels. Maar dat hoefde toch niet.

Het slechte nieuws: het is mij afgelopen zomer niet gelukt om af te studeren. Het goede nieuws: je stem voor de Hogeschoolraad heeft nut gehad.

Mijn laatste twee Trajectum-columns van afgelopen collegejaar (mei en juni) gingen over de verkiezingen voor de HSR. In een soort opwelling stelde ik me kandidaat, om te kijken wat klopte van mijn vooroordelen. Tot mijn verbazing werd ik verkozen, al wist ik niet zeker of ik plaats kon nemen. Dat hing af van het laatste obstakel van mijn studie Journalistiek: het afstudeerproject. "Als afstuderen niet lukt, dan neem ik graag een tijdje zitting in de raad", zei ik in juni tegen Trajectum. Misschien had ik dit niet op die manier moeten zeggen, misschien verzocht ik de goden daarmee.

Ik word steeds meer de typische student die door allerlei nevenactiviteiten de studie niet eens binnen vier jaar kan afronden. Die het zo druk heeft dat hij niet eens tijd heeft voor een vriendin. Ik word alles wat ik niet wilde zijn. Maar nu toch ik in die positie zit, laat ik alles dan maar zo goed mogelijk doen.

Vooralsnog stijg ik in de HSR nog niet uit boven de middelmaat. Zo liet het eerste inhoudelijke dossier mij meteen duizelen. Ik houd me voor dat dat een logisch opstartprobleem is. Ik observeer nog vooral, in de hoop dat iets van mijn collega’s afstraalt op mij. Zo is het heel interessant om te zien met welke gedrevenheid de plannen van eindbaas Geri Bonhof en collega’s tegen het licht worden gehouden. Maar zelf heb ik dat niveau nog lang niet.

Je stem zal ik in ieder geval uitdragen, voor zover ik dat kan. Ik heb nog steeds geen idee waarom ik ben verkozen, maar ik ben blij met het vertrouwen. Laat me vooral weten wat er mis is, welke plannen dubieus zijn, maar ook hoe zulke zaken verbeterd kunnen worden. Dan kan ik nog meer van me laten horen tijdens de vergaderingen. Daar heb ik zin in.

Alhoewel dit jaar er heel anders uit zal zien dan ik had verwacht, wordt het een waardevolle periode. Ik beloof het hele jaar lang in de HSR te blijven zitten, ik ga Utrecht College Tour aansturen en ik zal flink wat freelancewerk oppakken. En opnieuw afstuderen? Dat komt nog wel.