Columns

Spanning na de HU

Vorige maand woonde ik een presentatie bij van ontwikkelingspsycholoog Steven Pont, ook columnist in Het Parool. Hij had 't over jong volwassenen tussen de 25 en 35 jaar. Onze afgestudeerden staan op de drempel van die leeftijdsfase. Pont noemde vijf aandachtsgebieden die zorgen voor spanning. Ik vraag me af of het onze taak is onze studenten daar op te wijzen, want die spanning zal zeker ook invloed hebben op het werk dat voor de deur staat.

Die aandachtsgebieden zijn: seks, huishouden, werk in combinatie met vrije tijd, schoonfamilie en financiën.

Op kamers wonen, geen ouder die over je schouder meekijkt, zelf je ontbijt klaar maken (shit, brood en condooms vergeten te kopen). Juist in je studietijd is het leuk om veel te ontdekken. Maar door de geringe begeleiding loopt het juist vaak mis. Kijk naar het aantal uitvallers, al jaren lang in het eerste jaar. Degenen met een redelijk stel hersenen, plus de juiste motivatie en discipline, die komen er wel.

De hoeveelheid informatie, mogelijkheden om je tijd (leuk) in te delen, nemen toe. Hoe al deze informatie te kanaliseren en hoe keuzes te maken, zal geleerd moeten worden. Doen we dat op de HU? Want zo stappen de studenten beter voorbereid in een volgende leeftijdsfase.