Columns

Sport terug op elk HU-rooster?

Professor dr. Erik Scherder bleek populair met zijn Youtubefilmpjes over neuropsychologie en werd uitgenodigd door Matthijs van Nieuwkerk om dat kort te herhalen in DWDD. Doordat dit beviel, mag hij regelmatig terugkomen. En hij wordt nu ook vaker als spreker gevraagd, zoals bij het afscheidssymposium van dr. Jita Hoogerduijn op de Faculteit Gezondheid op vrijdagmiddag 11 april.

Johan Cruijff kwam erachter dat Scherder, net als hij, was opgegroeid in het Amsterdamse Betondorp. En dat Scherder, net als hij, beweert dat bewegen gezond is. Wetenschappelijk is inderdaad bewezen dat met voldoende lichaamsbeweging de cognitieve functies vooruitgaan. In eerdere blogs heb ik beleidsmakers erop gewezen dat als je echt wil dat onze jeugd beter gaat scoren in allerlei ranglijstjes, je meer aandacht aan gymnastiek en sport moet besteden, van basisonderwijs tot hoger onderwijs.

De Cruyff Foundation had het mooi voor elkaar met een speciale bijlage in de NRC van dit weekend. Veel aandacht voor de Cruyff voetbalveldjes, de gehandicapte sporters en de Cruyff opleidingen. De Hogeschool Utrecht mag van het ministerie geen ALO (Academie voor Lichamelijke Opvoeding) starten. Maar waarom herintroduceert de HU niet als eerste hbo-opleiding weer het vak gymnastiek/sport op het rooster, waardoor, aldus Scherder, de studenten beter gaan plannen en over het algemeen beter gaan functioneren?