Columns

Staking in het onderwijs

De onderwijzers in Chicago staken. We zouden er niets van horen, als Chicago niet de ‘hometown’ van Obama was, die weer in de race is voor een tweede ambtstermijn als president van Amerika. Voor het eerst in 25 jaar staken de leerkrachten daar, waardoor 350.000 kinderen in Chicago niet naar school hoeven. Het onderwijzendpersoneel eist in vier jaar tijd een loonsverhoging van 16%.

Er wordt ook al enige tijd gestaakt in Kenia. Daar wil men een loonsverhoging van 300% (er staat geen nul te veel). Om een vergelijking te maken: in Chicago is het gemiddelde jaarsalaris van een basisschoolleraar € 59.000. In Kenia is dat € 5.535 en in ons land is dat ongeveer € 32.500. Flinke verschillen, terwijl onderwijs de basis is voor de ontwikkeling van elk land.

Kenia heeft een snelle ontwikkeling doorgemaakt door direct na zijn onafhankelijkheid in 1963 gratis basisonderwijs in te voeren. Na de kleuterschool gaan alle kinderen van 7 jaar naar de basisschool. Daarna vier jaar naar een ‘high school’, gevolgd door een universiteit. Er zijn dus veel leerkrachten nodig. Die zijn er. Maar het vervelende is, dat er zoveel zijn, dat de regering hen niet kan betalen. En nu willen ze nog meer geld ook. Terecht?