Columns

Stampen is er niet meer bij

In 1970 begon ik met lesgeven, lang geleden. Er was een trend dat stampwerk niet meer nodig was, want er waren genoeg boeken beschikbaar waar alles in stond. Ouders spaarden voor de uit vele delen bestaande Winkler Prins encyclopedie. Nu vind je de loodzware boeken in de kringloopwinkels.
Ik wilde toen nog steeds kennis overbrengen, naast vaardigheden. Andere jonge collega's vonden kennis minder belangrijk. Een decennium later konden hun leerlingen op een wereldbol Nederland niet eens vinden, of ze dachten dat Benidorm in Turkije lag. Hilarische televisie bij de Vakantieman van Frits Bom.

Een halve eeuw later dreigt weer een deel van het lerarencorps mee te hobbelen in een soortgelijke trend. 'Feiten leren is niet meer heilig' is de kop van een artikel in Trouw vandaag. Omdat alle kennis terug te vinden is in de computer, zou je minder hoeven stampen.
In een kader staat een aantal adviezen. Met de eerste vier woorden minder nadruk op kennis ben ik het niet eens. Wel met een aantal adviezen, die volgen en suggesties die elders in het artikel staan zoals 'meer aandacht voor persoonlijke en sociale ontwikkeling' en al vroeg beginnen met Engelse les op de basisschool. Maar dan ontkom je toch niet aan het leren van Engelse woordjes.