Columns

Stop controle op controle op controle

Kunnen we geen goede docenten aannemen, die wij ons vertrouwen geven? Onze studenten lopen stage en de werkgevers zijn tevreden. Zij nemen onze afgestudeerden in dienst. De studenten krijgen gewoon les van capabele en gepassioneerde docenten en hebben soms wel en soms geen toetsen hoeven doen. Dat hangt van de docent af. Die bepaalt ook aan het eind van een module of de student deze met een voldoende heeft afgesloten. Alle studenten krijgen een terugkoppeling.

Dat principe begint al op de basisschool. Eigenlijk al op de pabo. Alleen die studenten krijgen een diploma die de docenten echt goed genoeg vinden om voor de klas te staan. Financiering dus ook op basis van vertrouwen door het ministerie. De jonge leerkrachten worden opgenomen op scholen waar allemaal gemotiveerde docenten werken die het beste uit de kinderen halen. Hun advies wordt niet alleen gewaardeerd, maar ook door de vervolgopleidingen overgenomen.

Wat zou dat heerlijk zijn voor zowel leerlingen/studenten als het onderwijzend personeel, dat veel meer tijd krijgt om aan lesgeven te besteden in plaats van zich bezig te houden met het invullen van formulieren die weer gecontroleerd moeten worden. Met als gevolg extra beleidsplannen, meer papier, meer controle, misschien een slippertje, fraude, de pers duikt erop en nog meer controle. Voorbeelden te over, toch gaan we ermee door.