Columns

Successen uit het verleden …

Reint Jan Renes is lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein

De mislukte introductie van Facebook op de Amerikaanse effectenbeurs doet me denken aan Fernando Torres. De Spaanse voetballer die in 2011 voor een recordbedrag werd overgenomen door Chelsea na een paar zeer succesvolle seizoenen bij Liverpool, met de wereldtitel voor landenteams in zijn achterzak. Hij was de dure (60 miljoen euro) belofte die Chelsea aan de felbegeerde Champions League titel zou helpen. Echter, net als bij Facebook kwam Torres ondanks (of misschien dankzij) hooggespannen verwachtingen sputterend uit de startblokken om vervolgens weg te glijden en nooit meer op te staan. Ruim een jaar na zijn introductie zit hij bij Chelsea vaker op de bank dan op het veld en is zijn waarde meer dan gehalveerd.

In het (briljant verfilmde) boek ‘Moneyball: The art of winning een unfair game’ dat gaat over de economie van honkballen, beschrijft de Amerikaanse auteur Michael Lewis hoe managers, scouts en trainers verblind door emoties en onderbuikgevoelens steeds weer beloftes kopen op basis van prestaties uit het verleden. Zonder realiteitszin, rationele analyses en objectieve criteria worden te dure spelers gekocht die bijna nooit waarmaken wat van ze wordt verwacht. De tegenvallende beursgang van Facebook (en de economische crisis in zijn algemeenheid) maakt duidelijk dat ook in de financiële wereld op basis van (een virtueel) imago en opgeklopte verwachtingen vaak te dure beloftes worden gekocht en verkocht.

Wat Facebook, Fernando Torres en Moneyball vooral laten zien, is dat de voorspellende gaven van veel zogenaamde experts (managers, economen en beleidsmakers) beperkt zijn. Ook experts hebben persoonlijke voorkeuren en blinde vlekken en zijn begrensd rationeel. Niks mis mee, maar als het gaat om beslissingen met grote (financiële) consequenties is het misschien verstandig er iets minder blind op te vertrouwen dat zij weten wat goed is.

Experts zijn ook mensen en mensen zijn (zoals gedragseconoom en Nobelprijswinnaar Kahneman mooi laat zien in zijn boek ‘ons feilbaar denken’) bar slechte beslissers.

Reageren kan hieronder of op www.twitter.com/reintjanrenes