Columns

TEDtalks over toetsing

Gisteren keek ik weer naar een TEDpresentatie van Ken Robinson: http://bit.ly/ZjbtPo, met de titel 'How to escape education's death valley'. Sinds mei 2013 hebben ruim 3,8 miljoen personen deze presentatie gezien. Naar z'n vorige twee TEDtalks 'How schools creativity (2006) en 'Bring on the learning revolution (2010) keken respectievelijk 28 miljoen en 5,1 miljoen mensen.

In een aantal staten van Amerika maakt 60% van de leerlingen zijn middelbare school niet af; onder de indiaanse bevolking is dat zelfs soms 80%. Als men in staat is die percentages te halveren zou dat een gigantische impuls aan de Amerikaanse economie geven.
Enkele citaten: "education is based on conformation and not on diversity", "standardization is necessary but not sufficient" en "teaching is to facilitate learning".

Robinson kreeg echt de handen op elkaar toen hij het over de remmende factor van toetsing had: "tests should be diagnosting and not dominating a curriculum" en "tests should support, not obstruct".
De rol van educatie is het ontwikkelen van creativiteit, waarmee iedereen geboren is. Hij maakte een vergelijking met Death Valley waar het in 2002 voor het eerst regende en waar drie jaar later delen in een bloemenpracht waren veranderd. Onderhuids is elk kind creatief, onderwijs moet dit naar de oppervlakte brengen.