Ik weet nog dat we Music Box (de voorloper van MTV) moesten verkopen aan meer dan honderd kleine kabelmaatschappijen. De een wilde wel en de ander twijfelde. Amsterdam had toen, in de jaren tachtig, het grootste kabelnetwerk. Die netwerken waren in handen van een gemeente, een nutsbedrijf of gedeeld eigendom. In de privatiseringsgolf eind vorige eeuw werden kabelbedrijven verkocht en gemeentekassen gespekt. Gemeentes raakten daarmee ook hun zeggenschap op deze distributienetwerken kwijt.
Sinds 1995 kan je ook internetten via de kabel, die steeds meer waarde vertegenwoordigt. Inmiddels is heel Nederland in handen van een handjevol kabelnetbeheerders, waarvan Ziggo en UPC de grootste zijn. Door de mediawet zijn ze verplicht een aantal zenders in een basispakket op te nemen. Maar verder is alles onderhandelbaar. De gemeentes of de nutsbedrijven hebben geen enkele zeggenschap meer.
En nu moet de Nederlandse Publieke Omroep bezuinigen, eerst tweehonderd miljoen en daarna nog eens honderd miljoen. De NPO zou graag een kabeltaks invoeren, maar de huidige commeriële distributeurs hebben daar geen trek in, al worden er miljoenen verdiend. Zo verdiende de topman van Ziggo afgelopen jaar vijftien miljoen euro.
Het onderwijs privatiseren vinden sommigen ook een goed idee, maar je geeft zeggenschap en invloed uit handen. Bovenstaande is een voorbeeld van waar kortetermijndenken toe kan leiden.