Columns

Tijdsbestedingsonderzoek

Vanmiddag presenteerde SPOT (Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame) het vierde en tevens laatste Tijdsbestedingsonderzoek 2012. Het tweejaarlijkse onderzoek zal dit najaar onder de nieuwe naam Media TBO verder gaan met meer partijen, waaronder de adverteerders, mediabureaus en het Sociaal en Cultureel Planbureau.

Enkele uitkomsten uit het onderzoek in vergelijking met twee jaar geleden. We brengen meer tijd door in bed, maar liefst 47 minuten en zelfs 76 minuten meer in vergelijking met 2006. Dat kan slapen betekenen, maar ook lezen, televisiekijken, eten en andere spannende dingen…

Tablets worden het meest gebruikt als een kleine laptop, maar gemiddeld slechts zo'n vier minuten per dag. Behalve de 'verdiepingzoeker', die is 40 minuten per dag met z'n tablet bezig. Iets meer dan een kwart van alle mediatijd (25,7%) bestaat uit consumptie van meer media tegelijk. Het uitgesteld kijken, zoals naar Uitzending Gemist, is afgenomen.

Per dag wordt 30,7 uur besteed aan diverse activiteiten. Dat betekent dat er veel gemultitaskt wordt, zoals eten en tegelijkertijd televisie kijken of naar de radio luisteren en huiswerk maken, terwijl de tijd die besteed wordt aan werk en studie is afgenomen van 3,6 naar 3,5 uur per dag. Jongeren gamen, luisteren veel naar muziek, zijn onafscheidelijk van hun mobieltje, maar lezen relatief weinig (studieboeken?).