Columns

Toetsendrang

Woensdag verscheen een artikel over twee pagina’s in Het Parool van Elisa Hermanides met als kop: School is straks één en al examentraining. Zij laat deskundigen aan het woord met wie ik het eens ben. Dit laatste is voor onze beleidsmakers minder belangrijk dan dat academici het verkondigen. Hieronder volgen, subjectief natuurlijk, enkele uitspraken.

Toetsen dicteren tegenwoordig wat er in de klas gebeurt, dit geldt al vanaf de eerste klassen van de basisschool tot aan de hoogste klassen van het vwo. Toetsen moeten dienend zijn aan het onderwijs en niet andersom. Scholen doen tegenwoordig alles om het slagingspercentage te verhogen, omdat de overheid ze daarop afrekent, aldus Renske Valk, taalwetenschapper en hoofdredacteur van vakblad Van Twaalf tot Achttien.

Martin Goedhart, hoogleraar vakdidactiek natuurwetenschappen, ziet het gevaar dat de lesstof in de klas erg eenzijdig wordt, wat de Britten teaching to the test noemen. Bij het maken van een eindwerkstuk kijkt de docent ook naar hoe zelfstandig een leerling heeft gewerkt. Het risico bestaat dat in de hoogste klas alleen eindexamenstof aan bod komt.

Onderwijssocioloog Jaap Dronkers wijst op de jarenlange bezuinigingsdrift op het onderwijs, terwijl de overheid alleen maar kan verzinnen dat verbeteringen haalbaar zijn door te sturen op resultaten door toetseisen te verzwaren. Dat is frustrerend.