Columns

Trude Maas over ondernemende studenten

Trude Maas reageert op het artikel over ondernemerschap aan de HU in Trajectum 3.

De Hogeschool Utrecht concentreert veel activiteiten in de Uithof, heel dichtbij de Universiteit, en ook vlakbij het UMC. Zo ontstond een soort 'kennis belt', langs de weg tot de wetenschap. De bloem der natie vertoeft er de hele dag. Sommige studenten komen hier, gefascineerd door de wetenschap. Andere met een meer praktische en duidelijk beroepsgerichte instelling. Die treffen we vooral op de HU.

Vermoedelijk zijn zij het, die als eerste de stap durven te zetten naar ondernemerschap. Zeker in een tijd waarin het vinden van een baan niet zo gemakkelijk is. Je eigen baan maken wordt dan steeds aantrekkelijker. Eigenlijk zou het leuk zijn om te weten hoeveel alumni van de Hogeschool die stap inmiddels gezet hebben, en hoe het ze vergaat.

Lessen in ondernemen
Trajectum (12 november) maakte een inventarisatie van de lessen entrepreneurship op de HU. En vraagt zich af: 'Komt ‘t ondernemerschap wel voldoende aan bod bij de opleidingen?' Geïnterviewde docenten van de HU staan te trappelen om het onderwijs in ondernemerschap een vlucht te laten nemen, zo kan je aflezen uit hun reacties.  Verschillende faculteiten bieden al keuzevakken, en zelfs een minor in ondernemerschap. Maar er kan meer gebeuren. Dat bleek ook vorige week in de Global Entrepreneurship Week, die zijn Nederlandse opening vierde op onze eigen Hogeschool.

De vele activiteiten in die week tonen, dat ondernemerschap niet zo heel veel meer met het aloude middenstandsdiploma te maken heeft. Voortaan moet het tijdens de opleiding allereerst draaien om het ontwikkelen van competenties. Want we hebben niet alleen nieuwe ondernemingen nodig. Maar juist en vooral mensen die leiderschap tonen in andere contexten, dus waar ze ook werken en zich gaan inzetten. Zoals ik in mijn tweewekelijkse column op DUIC.nl schrijf: 'Wachten op een nieuwe Bill Gates helpt niet'.

Ongeduldig en alert
Nederland roept om ongeduldige en alerte mensen. Overal binnen de instituties van onze samenleving, binnen de al bestaande ondernemingen, en ook in het welzijnswerk. Daar is allemaal ondernemerschap nodig. Want goed samenwerken is broodnodig, maar hondsmoeilijk. Samenwerkingsvaardigheden is een sleutelwoord. 'Als je je kaarten tegen je borst houdt wordt het ook niets met je onderneming', was de boodschap in de Global Entrepreneurship Week.

Schakel alumni in
Utrecht kan uitblinken in het aanleren van ondernemerschap. De kansen liggen voor het grijpen, zeker voor de praktische mensen die de Hogeschool kozen, als docent of student. De stad is een kweekvijver voor ondernemend talent; de ‘kennis belt’ op de Uithof biedt de ruimte ervoor. Of het nu via UtrechtInc,  StudentsInc of via het gewone curriculum loopt. Laat ondernemersonderwijs groeien en bloeien, en schakel daar vooral ook veel alumni bij in. Zij weten hoe de wereld er buiten uitziet immers. Om die werelden meer te verbinden, werkt de UDB uiteraard van harte mee.

Trude Maas
Voorzitter Utrecht Development Board.

(Trude Maas is voorzitter van de Utrecht Development Board (UDB). De onafhankelijke adviesraad springt gevraagd en ongevraagd te hulp om het leven in Utrecht te verbeteren. De veertien mannen en vrouwen van de UDB brengen nieuwe invalshoeken en verfrissende ideeën naar voren, zorgen voor discussie en samenwerking. Zij zijn vrijwilligers met hart voor de stad, die stroeve zaken vlottrekken via lokale leiders, bedrijfsleven en de gemeente. Zie ook www.utrechtdb.nl en www.trude.nl)