Columns

Veel studenten onder vluchtelingen

Hopelijk leveren de internationale congressen iets op voor internationaal georiënteerde studenten. Vorige week organiseerde de EAIE, European Association for International Education, een congres in Glasgow met ongeveer 5.000 deelnemers uit meer dan 90 landen. Bijna alle Nederlandse universiteiten en hogescholen hadden vertegenwoordigers gestuurd, onder hen ook HU-medewerkers.

Een van de onderwerpen was het vluchtelingenprobleem. Theo Hooghiemstra, lid van de directie van EP-Nuffic, meldt: 'We moeten niet alleen vluchtelingen opnemen, maar ook nieuwsgierig zijn naar wat ze meebrengen.'
EP-Nuffic directeur Freddy Weima zegt dat er afspraken gemaakt zijn voor gezamenlijke opvang van vluchtelingen, dat taaltrajecten beter gefaciliteerd gaan worden en knelpunten in de overgang van het hbo naar de arbeidsmarkt geïnventariseerd en opgeruimd worden.

Stichting voor vluchteling-studenten UAF meldt op basis van gegevens van het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) dat tweederde van de vluchtelingen die nu asiel hebben aangevraagd in Nederland middelbaar of hoger opgeleid is. Hoe sneller deze jongeren een verblijfsvergunning krijgen en het Nederlands machtig worden, des te sneller krijgen zij een plek op een van onze scholen of universiteiten.
Volgende week vertrekt een HU-delegatie naar een congres van ANIE (African Network for Internationalization of Education) in Dar es Salaam. De HU richt zich terecht niet alleen op Europa en Noord-Amerika. Kijken welke kennis en contacten dit gaat opleveren.