Columns

Verkiezingen achter de rug, ze komen eraan

De uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen zijn bekend. Vanmorgen gaf Rob Oudkerk op de televisie antwoord op de vraag hoe het kwam dat de PvdA zoveel had verloren. Als een van de oorzaken noemde hij het aannamebeleid van de kandidaten met de Amsterdamse wethouder en lijsttrekker Peter Hilhorst als voorbeeld. “Een uitstekend columnist en ombudsman, maar geen charismatische lijsttrekker,” aldus Oudkerk, “niet de juiste persoon op de juiste plaats.”

Op de website van Trajectum kan je nu ook kiezen voor de Docent van het Jaar 2014. Negentien kandidaten staan op de lijst. Ad Franzen, docent van het jaar in 2012, zei tegen mij dat hij dat jaar gewonnen had, doordat hij het nodige aan publiciteit had gedaan. Het jaar daarvoor behoorde hij ook tot de genomineerden, maar had het op z’n beloop gelaten. “Zonder zelf luid en duidelijk een veer in je reet te steken, kom je er niet,” volgens Ad, of met woorden van gelijke streking.

Goed overkomen en zorgen dat je gehoord en gezien wordt is belangrijk, zowel in de politiek, als om gekozen te worden als Docent van het Jaar. Maar het is jammer dat alleen studenten mogen stemmen. Want een goed samenwerkende collega, die zijn omgeving stimuleert en motiveert is goud waard. Ook voor studenten.