Columns

Vertrouwen, erkenning en respect

Actal is een onafhankelijk adviesorgaan van de regering en de Staten-Generaal. Er wordt bijvoorbeeld geconstateerd, dat buitenlandse studenten óf maximaal tien uur per week mogen werken tijdens het studiejaar óf fulltime in juni, juli en augustus. Een combinatie is niet mogelijk. Zou dat niet anders kunnen? De nieuwe rol van Actal is meer gericht op het inzetten voor vermindering van regeldruk en zoeken naar ruimte voor ontwikkeling, innovatie en groei. Want minder regeldruk geeft een impuls aan een gezonder economisch en maatschappelijk klimaat.

Dat klinkt allemaal mooi, maar onze politici laten zich soms leiden door de waan van de dag. Minister Bussemaker zei vorig jaar dat de diplomakwaliteit boven elke twijfel verheven moet zijn en kwam snel met een wetsvoorstel, dat door Actal werd afgeraden. Die adviseerde om eerst maar even af te wachten. Eerder had Actal al uitgerekend dat alleen al in het papierwerk voor het Ministerie van Onderwijs voor 130 miljoen euro aan mensuren zit. Tijd dus die niet aan het eigenlijke schoolwerk besteed kan worden.

Maar ja, kwaliteit waarborgen, betekent protocollen. De FEM heeft er zelfs een directeur voor aangenomen. Zou het ook anders kunnen? Misschien met een nieuw acroniem, VER, dat staat voor vertrouwen, erkenning en respect, dat we zouden moeten hebben in en voor docenten.