Columns

Vervolg 24 uur reclame

Nog even over de ’24 uur reclame’-manifestatie: die wordt elk jaar groter en verloopt vlekkelozer. Eergisteren was de speciale tentoonstelling over beroemdheden in de reclame te zien in de meeste televisiejournaals. De studenten mochten er ook van proeven, al was veel onbekend voor hen. ‘Foutje bedankt’ met Rijk de Gooijer, die probeert verzekeringsmaatschappij Reaal een pootje te lichten. Of dezelfde acteur die tegen een Franse boer zegt Goedzo jochie, als deze Paturain goed uitspreekt en Rijk de commercial eindigt met paturijn das pas fijn.

Misschien is voor ouderen deze expositie leuker dan voor jongeren, die nog nooit van Lou Bandie, Connie Stuart, Ko van Dijk, of Leen Jongewaard hebben gehoord, die allen reclameklusjes aannamen om wat bij te schnabbelen. Na Guy Grimmelt kwamen voor de studenten nog twee sprekers.

Sietze Rademaker sprak over het alsmaar groeiende Spotify zonder te vermelden dat veel componisten en musici klagen over de geringe afdracht voor hun muziek. Er werd ook niet naar gevraagd. Martin Kersbergen (Dela) en Darre van Dijk (Ogilvy) bespraken de totstandkoming van de veelbekroonde Dela-campagne ‘Why wait till it’s too late; say something wonderful today’. Na afloop durfden vier studenten dit terplekke te doen en werden mama’s en papa’s bedankt en een glunderende docent.