Columns

Vidius: Voorstel splitsen en omzetten is anti-student

VIDIUS Studentenunie geeft in dit blog uitleg over het dreigend kamertekort. Door een voorstel van de gemeente dreigt dat toe te nemen. Het voorstel is gebaseerd op een achterhaald vooroordeel over eeuwig feestende studenten, meent VIDIUS.

Veel studenten weten het niet, maar donderdag 26 november gaat de gemeenteraad een zeer belangrijke beslissing nemen: meer of minder studentenkamers.

Er wordt dan namelijk gestemd over de nieuwe, strenge regels op het gebied van splitsen en omzetten. Omzetten is het verbouwen van een woonhuis naar studentenhuis. Splitsen is het verbouwen van een woonhuis naar twee of meer starterswoningen.

VIDIUS studentenunie vreest dat het aantal nieuwe studentenkamers, evenals het aantal starterswoningen, drastisch zal afnemen. Het kamertekort zal nog verder stijgen en de doorstroming afnemen.

Moeilijker
Het kamertekort in Utrecht is al van 5.667 in 2014 gegroeid naar 8.290 in 2015. Toch heeft het college van burgemeester en wethouders besloten dat de regels voor splitsen en omzetten flink strenger moeten worden. Toekomstige Utrechtse studenten zijn hier van de dupe omdat het nog moeilijker zal worden een betaalbare studentenkamer te vinden.

Ook huidige studenten worden geraakt door het voorstel. Er zullen minder betaalbare starterswoningen bijkomen waardoor het voor studenten nog moeilijker zal worden om een betaalbare starterswoning te vinden. Studenten zullen hierdoor onnodig lang in een studentenkamer blijven wonen.

Een van de nieuwe regels die het college heeft verzonnen, is dat elke bewoner in een omgezet pand gemiddeld minimaal over 24m2 woonoppervlakte dient te beschikken. Elke nieuw gesplitst appartement moet minimaal 50m2 zijn. De huidige eisen zijn respectievelijk 15m2 en 18m2.

Dat deze eis veel te hoog is blijkt uit het feit dat de eis voor omzetten onlangs door minister Stef Blok (Wonen) juist is verlaagd van 18m2 naar 15m2 om de bouw van studentenkamers te stimuleren. De eis bij splitsingen is eveneens veel te hoog. Dit blijkt uit het feit dat SSH onlangs zelfstandige studio’s heeft opgeleverd in Johanna. De studio’s zijn 20m2 tot 35m2 en vonden gretig aftrek. Met de oppervlaktenorm bepaalt de gemeente wat studenten aan leefruimte willen, terwijl de praktijk uitwijst dat ze graag liever klein en betaalbaar wonen dan groot en onbetaalbaar.

Onbetaalbaar
Dat het onbetaalbaar wordt staat vast. Een student betaalt gemiddeld in Utrecht 20 euro per vierkante meter per maand. Een simpele rekensom leert dat de huur per maand rond de 480 euro zal uitkomen. Dit bedrag is voor het grootste deel van de studenten niet op te brengen, zeker niet nu de basisbeurs is afgeschaft.

Waarom komt de gemeente eigenlijk opeens met strenge regels voor studentenwoningen terwijl de schaarste op de kamermarkt zo groot is? Een kleine groep bewoners genaamd ‘Split030’ ageert al enige tijd tegen splitsen en omzetten.

Het belangrijkste punt dat Split030 maakt, is dat er met studenten niet valt samen te wonen. Split030 schetst een beeld van studenten die dag in, dag uit feesten, lawaai maken en overlast veroorzaken. Dit stereotype van de student is volledig achterhaald. Door de afschaffing van de basisbeurs en prestatieafspraken is de druk op studenten hoger dan ooit. Het tijdperk van zeven jaar over een bachelor doen is (helaas) voorbij. Deze luxe was voorbehouden aan de generatie studenten die studeerde in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Ironisch genoeg behoren de aanhangers van Split030 allemaal tot deze generatie.

Achterhaald
Het collegevoorstel gaat echter uit van het achterhaalde stereotype dat Splits030 schetst. De regels zijn gericht op het tegenhouden van omzettingen en splitsingen, terwijl het onmogelijk is om van tevoren te bepalen of een omzetting of splitsing voor overlast zal gaan zorgen.

Daarbij komt dat enige vorm van woonoverlast inherent is aan het leven in de stad. Daartegenover staat dat de stad veel voordelen oplevert zoals gezellige cafés, hippe koffiebarretjes, culturele voorzieningen en een divers winkelaanbod.

De oplossing ligt in de dialoog tussen buurtbewoners. Problemen moeten onderling worden opgelost en niet met nog meer regels die alleen maar zorgen voor een nog groter kamertekort. Het zou intens zonde zijn als door de strenge regels studenten worden verjaagd naar grote complexen in de periferie van de stad. Tenslotte, Utrecht maken we samen!

Dit is een ingekorte versie van het standpunt van VIDIUS.