Columns

Volgens Rutten: faculteiten opheffen goed plan?

Trajectum-redacteur Gerard Rutten blikt terug op het nieuws. Ditmaal: komt het plan om de faculteiten af te schaffen wel op het goede moment?

Voor de buitenstaander kwam het misschien als een donderslag bij heldere hemel, maar voor degenen die de HU al wat langer volgen is het een logische stap: het college van bestuur gaat de faculteiten afschaffen.

De meeste studenten en veel docenten zullen hier geen boodschap aan hebben. Ze studeren immers bij opleiding X of werken bij opleiding Y. Maar als het voor studenten makkelijker wordt om delen van de studie elders bij de hogeschool te volgen en docenten ook les kunnen geven aan andere opleidingen, dan zijn dat merkbare voordelen. En dat wordt steeds meer de praktijk. Er ontstaan in toenemende mate dwarsverbanden tussen de vakgebieden, bijvoorbeeld tussen techniek en gezondheidszorg.

Begrijpelijk dat het college deze lijn doortrekt en zich wil ontdoen van de knellende faculteiten. Docententeams en instituten (waarin clusters van opleidingen zijn ondergebracht) worden dan de belangrijke eenheden bij de HU. Maar de vraag is of de timing wel een gelukkige is. De hogeschool zucht nog onder de harmonisatie en bezuinigingen bij HU Diensten, zit midden in een grootschalige verhuisoperatie (met flexwerken als bijkomend bestanddeel) en werkt en passant aan onderwijsinnovaties (blended learning). Is het niet beter om te wachten met nieuwe majeure veranderingen tot het stof van deze lopende operaties is neergedaald?