Columns

Voodoo-marketing of voodoo-privacy?

Vandaag was ik bij de boekpresentatie van HU-docent Ronald Voorn op de Hogeschool van Amsterdam. Hij schreef Voodoo-marketing met als ondertitel 'De geheime trucs om consumenten te verleiden' samen met oudklasgenoot Jan Dijkgraaf. Samen zaten ze op de HEAO Communicatie, een van de voorlopers van de Hogeschool Utrecht. Zijn presentatie gaf hij als titel mee 'De verborgen en verdorven verleiders', want we worden op een digitale manier sufgeluld en intussen weten BigDatafirma's alles van ons. Zonder dat we het weten worden we verkocht aan de hoogste bieder.

Door alles wat we op internet uitspoken is bekend wat we doen, wat we kunnen, wat we weten en wat we willen. Ronald toonde een foto van hem samen met Freddy Heineken die hij in 1995 overtuigde om met Heineken op internet te gaan.
Al die tekentjes van Facebook, Twitter of LinkedIn om ons te melden dat iemand contact met ons zoekt, zijn niet bedoeld voor ons, maar voor deze softwaregiganten om ons surfgedrag nog beter vast te leggen. Ronald noemt hen datastofzuigers.

Nog zo'n voorbeeld is de Apple watch, die alleen gebruikt kan worden samen met de iPhone, niet om onze gezondheid te testen, maar om data aan Apple door te geven. Voorn vergelijkt dit met de Skinnerbox. Voodoo-privacy?