Columns

Voor 22 euro rond de wereld

Gisteren had ik een schnabbel bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Samen met een HvA-docent en een gecommitteerde beoordeelde ik twee studentes, die hun eindopdracht verdedigden. Beiden geslaagd, de een op het nippertje en de ander glansrijk. Net als een paar jaar geleden op de FEM had men een tekort aan docenten om scriptanten te begeleiden en scripties te beoordelen. In de namenlijst van docenten trof ik nog een zestal ex-collega's aan, die het werk en het zakcentje blijkbaar waardeerden.

Ik nam een Folia Magazine mee, het weekblad voor HvA en UvA. Op pagina twee een advertentie om op een groot scherm te komen kijken naar de WK-wedstrijd Nederland-Spanje. Op pagina drie een column van hoofdredacteur Jim Janssen die met zijn twee kleine kinderen de Universiteitsdag bezocht, een jaarlijks publieksevenement, een hit onder alumni, medewerkers en studenten. Hij vindt het jammer dat er niet zo'n hogeschooldag is. Een idee voor de HU?

Een coververhaal over een door HvA-studenten ontworpen prototype waterstofauto, die de wereld rond zou kunnen rijden voor nog geen 22 euro. Artikelen over een vertrekkende directeur, een passie van een docent, een dichtende studente, een opiniestuk van een docent met een reagerende student, een column van Robbert Dijkgraaf. En ik ben nog niet op de helft.