Columns

Waar gaat ons loterijgeld naartoe?

Wat leerde ik van een zoektocht naar Frank Leeman, die in een ver verleden (eind jaren zeventig) directeur was van Arcade Nederland, de van oorsprong Canadese platenmaatschappij die met veel televisiereclame compilatie-albums uitbracht? In 1984 nam Herman Heinsbroek de meerderheidsaandelen over, bouwde het bedrijf uit met onder andere een radio- en televisiestation (respectievelijk Radio10Gold en TMF) en verkocht Arcade in 1995 aan Wegener. Hij was meteen multimiljonair.

Terug naar Leeman, die na Arcade marketingmanager werd bij CBS Records in Haarlem, dat in 1988 wereldwijd door Sony werd gekocht en drie jaar later werd omgedoopt tot Sony Music. Leeman was daar toen al vertrokken om zich te bekwamen in directmarketingtechnieken. Zo werd geprobeerd om platen rechtstreeks aan de consument te verkopen, om deze dan eventueel bij een platenwinkel te kunnen afhalen. Het werd een flop. Maar er kwam wel een aardig adressenbestand vrij, dat verkocht werd aan ECI. Van een degelijke privacy-wetgeving was toen nog geen sprake.

Het netwerk van Frank Leeman breidde zich uit. Dit resulteerde onder andere in het oprichten van de Nationale Postcode Loterij in 1989, samen met drie companen. Andere loterijen volgden, waarvan steeds ongeveer de helft naar 'goede doelen' gaat en 35% uitgekeerd wordt aan prijzen. De vier oprichters werden wel multimiljonair.