Columns

Wat doe je met oude krantenknipsels?

Stapels met knipsels en mappen ben ik aan het doornemen uit dozen die jaren ongeopend op zolder stonden. Misschien zijn ze wel eens geopend, maar dan weer snel dichtgedaan, omdat je opziet tegen het eventueel weggooien van dingen die niet voor niets bewaard zijn.
Zo kwam ik net een artikel tegen uit Adformatie (5-1-1984) van Roland van Kralingen, die beweert dat het effect van sportsponsoring net zo onvoorspelbaar is als de uitslag van een voetbalwedstrijd. Aardig om na dertig jaar te vergelijken voor studenten die het vak sponsoring bij de minor Sportmanagement gaan volgen.

Mijn knipsels, sommige vergeeld, gaan zelfs nog verder terug. Een pagina uit Het Vrije Volk (22-02-1964) waarin toevallig een nieuwe LP (langspeelplaat) besproken wordt van de onlangs overleden Frans Brüggen. De laatste twee zinnen: “Ook hierin toont hij zich de grootste Fauré-vertolker van onze tijd. De plaat klinkt technisch voortreffelijk.”

Dan een hele pagina uit Het Vrije Volk (1-2-1964) over Cobra-artiest Eugène Brands. Aan de onderkant is een wit stuk papier geplakt waarin ik medeleerlingen uitnodig om zich in te schrijven om een bezoek aan zijn atelier te brengen. Ik zat toen in het schoolbestuur. De maand erop konden we naar een edelsmid. Roestige geheugensporen worden geschuurd en weinig knipsels verdwijnen in de papierbak.